Thursday, September 16, 2010

CERITA RAYA

Assalamualaikum....

Baru aku ade masa nak update blog nie...maklum ler..sibuk beraya...erkk?? btol ker aku sibuk beraya...hehehe..tu pon dah tengah malam baru dpt guna komputer...kalo x asyik anak2 aku jer yg conquer...ermmmm...

untuk sekian kalinya aku beraya lagi di kampung suami...apa nak buat hajat hati nak balik kmpg sendiri...masih x kesampaian ada jer halangannya...xpe arr mebe ada hikmahnya...sabo...sabo...lagi pon anak2 aku dah dekat nak exam...terpaksalah berkorban sikit walopun hati ni meronta2 nak balik kampung...smbut raya dgn mak/bapak + adik bradik yg lain...

lagi pon adik aku zura dan anak sedara aku epik...x balik bcoz cuti raye yg diberi pendek sgt...so dorg berdua beraya ngn aku je..kat sini...sabtu nie balik le dorg brdua ke kolej..gitu gak anak bujang aku...

suasana raye tahun ni sama jer ngn thun sebelumnya...sejak mak mertua aku meninggal dunia aku mcm dah malas nak balik...ntah lah...klu balik pon bcoz nak ziarah biras n kakak ipar aku ...aku masih trkenang masa arwah mak mertua aku masih ada..meriah sungguh umah pusaka tu ngn kehadiran anak cucu..esp bila time raya...tp skrg suasananya sungguh jauh berbeza.., rumah tu dah makin suram n sepi..cuma abang ipar aku laa yg selalu datang jenguk....

raya tahun nie kak nah minta tolong masak utk juadah 1 syawal...bcoz kak nah x brpa sihat kesian gak aku tengok dia... anak2 dia plak masing2 balik kampung belah mertua...so aku masak lerr lebih skit...bab masak no hal...boleh jer...hehe...biras aku seorg ni 'happy go lucky' orgnya...walopun dia sakit...dia cuba sedaya upaya ceriakan org disekililngnya....tu pasal aku suka kawan ngn kak nah... biras n kakak ipar yg lain pon best gak sumenya baik hati.... tinggal lagi kak nah mmg satu kepala ngn aku..hehe...sejak aku hadir dlm keluarga ni dia lah org yg paling rapat ngn aku...huhuhu...

satu perkara lagi...,aku rasa terkilan gak...., masuk raya kedua thun nie baru aku dapat call mak...mana tidaknya...sejak malam raya aku call..xdpt2...tu pon guna no tel adik kt sana baru dpt bercakap ngn mak...hati aku sedih bercampur gembira dngr suara keramat mak...lega rasanya...dpt berbual dan mintak ampun - maaf ngn dia...insyaAllah mak klu diizinkn Allah swt...tahun depan anakanda akan balik beraya di sana pula....Ya Allah perkenankanlah...hajat hambaMu ini...aminnnnn.....



2 comments:

Anonymous said...

salam kak dang...salam lebaran buat kak dang and family sekali lagi....
alhamdullillah..thun ni raya saya pun meriah juga dgn kehadiran sanak saudara dr jauh....lain rasanya beraya ramai2 dgn beraya 1 family yg kecil sja....akhirnya dpt juga saya merasa kemeriahan beraya reramai....

hamba Allah said...

salam cik 'anon'...thanks...salam lebaran n salam aidilfitri...xpe rayakan sebulan...:)

alhamdulillah akak juga tumpang gembira...tu ler kann...bukan senang boleh kumpul ramai2 camtu...kdang doakn awak seisi keluarga dilimpahi rahmat Allah swt dan sihat hendaknya...amin.....