Monday, March 12, 2012

Kehilangan....

Mati itu pasti.., dimana..?....bila...? semuanya menjadi rahsia Allah swt..., semua kita akan mati suatu hari nanti dan akan merasai sakaratulmaut...., Pagi semalam aku dikejutkan dengan berita kematian adik iparku, masih muda bru menjangkau usia 32 tahun..., allahyarham diserang jantung secara tiba2...Allahukhbar..!! sungguh tak disangka..., maut menjemputnya dgn cara itu, Sebelum ini memamg dia kelihatan agak kurang sihat, tp katanya cuma demam2 biasa jer xde pun mengadu sakit dada seperti mana kebiasaan pesakit jantung...,

Hati ini terasa pilu apabila allahyarham meninggalkan 3 org anak yg masih kecil dan masih belum puas bermanja dgn ayahanda mereka, serta adik aku yang masih trauma, sudah tertulis takdirnya begitu, semoga dia tabah menghadapi ujian ini.., jenazah telah selamat dikebumikan pd pukul 11.00pm mlm tadi dalam keadaan hujan renyai2 seperti menangisi pemergiannya.,

Aku juga turut berada disitu ketika itu walaupun tiba agak lewat.., semasa talkin dibacakan, terus terang meremang bulu roma ini apabila mendengar ayat2 dan dialog2 yg bakal ditanya kpd si mati.., perasaan ku bercampur baur antara sayu.., gerun dan takut mengenangkan apa pula yg bakal aku tempuhi apabila memegang title 'arwah' nanti.., sesungguhnya benar sabda Rasulullah saw.., menghadiri pengkebumian adalah satu peringatan kepd yg masih hidup agar insaf... dan bermusahabah diri,..,entah byk mana dosa2 yg telah aku lakukan, bagaimana pula dgn amalan ku...sudah cukupkah bekalanku utk menghadap Allah SWT...,??? persoalan ini  sentiasa berlegar2 di benak fikiran..,

Aku cuma dpt mengenali arwah lebih kurang 7 tahun saja.., terlalu singkat rasanya...apakan daya Allah lebih menyayanginya.., semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang2 yang beriman..aminn...Al~Fatihah...,

No comments: