Sunday, August 8, 2010

Ahlan wa sahlan ya Ramadan...!!

Assalamualaikum.....

Marhaban ya Ramadhan,

Diriwayatkan bahawa apabila tibanya bulan Rejab, maka Rasulullah akan berdoa ‘Ya Allah Berkatilah kami di bulan Rejab dan Sya’ban, dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan (Riwayat Al-Bazzar, At-Thabrani, Al-Baihaqi).

InsyaAllah...rabu depan 11hb Ogos 2010...umat islam di seluruh dunia mula mengerjakn ibadah puasa...seperti yg kita sume tau, bulan Ramadhan merupakan bulan yang dipenuhi dengan rahmat dan barakah dari Allah S.W.T.

Diantara peristiwa penting yg berlaku dlm bulan Ramadhan...

1. kemenangan kaum muslimin dalam perang Badar,

2. terbukanya kota Makkah,

3. bulan diturunkannya al-Quran,

4. bulan dimana berlaku malam yang disebut Lailatul Qadar; iaitu suatu malam yang ni­lainya lebih baik dari seribu bulan.

Dari Abu Hurairah R.A, “Rasulullah S.A.W bersabda:

“Sesungguhnya telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkati. Allah S.W.T telah mewajibkan kepadamu berpuasa pada bulan tersebut. Pada bulan tersebut akan dibukakan pintu-pintu langit, dan ditutupkan pintu-pintu neraka, dan syaitan-syaitan akan dibelenggu. Pada bulan tersebut terdapat satu malam yang nilainya lebih baik dari seribu bulan. Siapa yang tidak memperoleh kebajikan di malam tersebut, maka ia tidak memperoleh kebajikan apapun”. (Hadis Riwayat al-Nasa’i dan Ahmad)


selamat menyambut bulan ramadhan diucapkn kepada kepada...cik/encik 'anon'...yg sudi datang ke blog akak ,..."ape azam uolls dlm bulan ramadhan nieh"...???..huhu....

sekian, wasalam....


2 comments:

Anonymous said...

salam ramadhan buat akak dan family sekalian juga....btw, saya ni pompuan kak...panggil adik je pun blh..semoga kita sama2 akan mendapat keberkatan di bulan yang mulia ini...
oh ya, akak blk raya dgn family akak ka thun ni?

hamba Allah said...

Aminnn....tahun ni xbalik dik...coz anak2 nak exam...rasanya raya thun depan bru balik insyaAllah....